2012. április 27., péntek

Az ideális családméret

Van ilyen egyáltalán?
Persze, hogy nincs. Van, akiknek a sok gyerekkel boldog - van, akinek már eggyel is romokban az élete.

Mostanában nagyon sok megjegyzést, beszélgetést hallok ezzel kapcsolatban, sokat gondolkozok ezen.

Ha a saját életemet nézem: amióta az eszemet tudom, anyukának készülök. Az ismerőseim közül sokan biztosan csodálkoznak ezen, hiszen sem férjhez nem mentem korán, ezáltal anyuka is érett fejjel lettem. Mondanám, hogy nem rajtam múlott, de hát nyilván én (is) kellettem hozzá, hogy későn találtam meg életem párját.
Viszont mindig úgy gondoltam, hogy én két gyereket szeretnék. Biztosan azért is élt bennem ez a kép, mert mi ketten vagyunk testvérek, szépen neveltek bennünket a szüleink, és ez a séma "égett" belém.



De hogy mi a "hivatalos" álláspont az ideális gyerekszám tekintetében?
Ma a Kossuthon ezzel foglalkoztak, sok érdekes vélemény volt anyukáktól - gyerekektől is. Amiben mindenki egyetért az, hogy a gyereknek mindenképpen jó, ha van testvére. Egy pszichológus mondott érdekes dolgot: a házaspároknak az első gyerek után érdemes átgondolni a dolgot, hogy mit kaptak a szülőséggel. Ha pozitív érzelmeket, akkor lehet tervezni a kistestvért. Ha viszont sok frusztrációval jár számukra a szülői lét, akkor lehet, hogy nem kell jobban belemerülni. Akik a kistesó mellett döntenek, azoknak újra érdemes átbeszélniük a házasságukat a második gyerek után, hiszen az első és második gyerek születése nagy krízishelyzetet teremt minden család életében. Ha minden rendben, akkor a többi gyerek születése már puszta rutin. :-)

De, ha már jöhet a kistestvér, mennyi legyen a korkülönbség?
Erre megint adnak tanácsokat a szakkönyvek:
- Minél kisebb a korkülönbség, annál nehezebb a szülőknek, elsősorban az anyukának - de annál jobb a gyerkőcöknek. Összenőnek, sok közös élményük van.
- Minél nagyobb a korkülönbség, annál nagyobb helyzeti előnye lesz a nagyobbnak intelligencia terén. Egyszerűen több az idő, amikor még csak vele foglalkoztak. És nyilván fordítva: minél kisebb korkülönbség a kicsinek kedvez ilyen szempontból.
- Talán az egyetlen objektív tanács, amivel találkoztam eddig az, hogy az anyuka szempontjából minimum két év a jó két szülés között, mert ennyi idő alatt tud regenerálódni szülés után, illetve nagyjából egy éves szoptatást feltételezve, fel tud készülni a szervezete egy újabb várandósságra.

Ha ezzel is megvolnánk, lehet még tovább facsarni a témát: fiúk vagy lányok? Erről később szeretnék még írni, mert nagyon sok benyomás ért ezzel kapcsolatban mostanság.

Egy biztos: remélem sokan gondolják úgy az első gyerek után, hogy mielőbb kistestvért szeretnének. Majd később, hogy "simán" vettek minden akadályt és jöhet az újabb és újabb baba.
Mert így, két gyerekkel azt látom, hogy semmi a világon nagyobb boldogságot nem adhat, mint egy kisgyerek. Vagy kettő. Vagy több. :-)

Ha van időtök, látogassatok el ide. Nagyon érdekes és tanulságos, hogyan él egy sokgyerekes család.
(Ha valamelyik videón idegesnek látjátok az anyukát, kérlek mindenképpen szóljatok, mert én nem vettem észre ilyet.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése